torsdag 27 februari 2014

Enemy Collision

Jag har denna vecka suttit och pysslat mestadels med Barn vs Barn Kollision. Från början tänkte jag att jag kanske skulle kunna använda samma kollisionsfunktion som jag använde till platformern. Detta visade sig vara mycket problematiskt eftersom programmet crashade när jag försökte fixa så att ungarna hade en kollider vilket gjorde det hela en aning problematiskt. När jag kom på att det var för mycket jobb för att fixa bestämde jag mig istället för att skriva en ny, egen funktion som använde sig av cirkel vs cirkel kollision. Detta valde jag för att jag redan använde mig av det för att kolla kollision mellan ungar och svampar. Det hela funkar som sådant att funktionen kollar punkterna på de två olika objekten. När den har räknat ut skillnaden så jämför den dom med radien på objekt 1 och radien på objekt 2. Om skillnaden är mindre än dom två radierna tillsammans så överlappar dom. Annars gör dom inte det. Jag har inte riktigt funderat ut hur jag ska kunna använda detta till min fördel men jag kommer nog på något när jag har blivit lite lagom trött, underligt nog är det när jag är trött och inte vill göra saker som de går bäst. Jag vet inte varför det är på detta vis men det har varit så ända sedan jag var liten. Hmm, tror precis att jag fick en idé. Hurra för sömnbrist ^^. När dom kolliderar blir det en liten (eller stor) bit av cirklarna som ligger över varandra, så om jag tar och skickar med denna lilla bit som överlappar in i barnens updaterings-funktion kommer det att sänka hastigheten på dom om dom överlappar. Om dom inte gör det kommer dom bara att fortsätta vandra som dom gjorde från det att dom dök upp på ”Dagis skolgården”.




Förutom att koda denna vecka har jag dessutom blivit utnämnd till producent. Så jag ska ta och hålla koll på saker och ting, vilket inte är min starkaste sida men jag tar mina uppgifter på så pass stort allvar att dom ska fixas oavsett om det är lätt eller inte. Jag har även börjat fundera lite på att leta efter folk som skulle kunna hjälpa oss och testa spelet någon gång nästa vecka så att vi hinner med att göra ändringar inför betan som är om två veckor. Det hade varit uppskattat om du som läser detta kunde höra av dig, antingen via komentar eller dylikt ifall att du eller någon i din grupp skulle kunna tänka sig att testa och ge kritik när vi är färdiga med att lägga in det vi för tillfället håller på att fixa. Självklart kan vi tänka oss att som kompensation testa erat spel och ge feedback på det =)
Aja, nu tror jag att det får räcka med bloggande för idag. Time to code =D

1 kommentar:

  1. Hejsan David FP här för att kommentera på din post.
    Till att börja med vill jag tacka dig för "the text wall" lite styckeindelning hade varit trevligt att se för att underlätta läsningen.
    När du nämner "Platformern" skulle det vara bra att påpeka att det är tidigare arbete.
    Lite kod skulle också vara trevligt att se så att om man har någon idé till att hjälpa dig så skulle man kunna ge den vid kommentering. Bilden du har är väldigt fin men en Screen Shoot på hur det ser ut när "barnen" kolliderar hade varit till mer visuell hjälp.

    Du skriver väldigt öppet och nämner personliga saker också men om du delar in det i lite mera stycken skulle det kanske bli lite bättre om du faktiskt lade in det stycket i en egen "Personliga tankar" stycke eller liknande. Personligen har jag samma problem och att skriva lite mer professionellt var ett tips till mig och jag ger samma till dig. Om du känner att du vill få lite av hur din personliga "status" är så kan du som sagt va lägga det i ett eget stycke. Gärna med fet stil så att folk kan se att det är ett speciellt stycke.

    Annars vet jag exakt vad du pratar om och det är en bra utvärdering över vad du jobbar med. Vad som inte är klart är om du jobbat med det under veckan eller precis börjat med det inför nästa vecka.

    En annan positiv sak är att du frågar om någon vill speltesta, en bra sak där hade varit om du skrev (Det är på Gotland, kontakta mig genom (skräpmail@gmail.com) så att inte bara de som kommenterar har valet att kontakta dig.

    Jag skulle faktiskt vara intresserad att speltesta ert spel eftersom jag vet vad det är och tyckte det verkade vara en cool idé
    MVH David FP (Speldesign: Programmering 2013)

    SvaraRadera