söndag 9 mars 2014

Visuell Feedback

Hej igen, jag har denna vecka suttit och pillat med visuell feedback. Jag började veckan med att sätta mig ner och börja klura på hur jag skulle få animationer att fungera. Min första tanke var att använda mig av kod jag har skrivit till spelprogrammering1 men detta misslyckades fatalt, av anledningar som ingen verkar kunna lista ut. Det hela funkar som så att jag har en textfil som berättar vad av en bild som ska visas och detta laddas in och sparas som variabler i en Animations Klass. Sedan har animationsklassen en uppdate funktion och en draw funktion. Om en viss tid har gått sedan föregående animation så ska koden ställa om så att nästa bit av bilden visas på skärmen. Själva laddnings processen fungerar fin fint, men sedan när saker ska sparas i en vector blir det problem. I den delen av koden som dom blir inlästa fungerar allt som det ska, men så fort som koden är färdig med laddningen är allting som låg i variabeln borta. Detta är synnerligen underligt eftersom att variabeln är inte en lokal variabel utan global. Så med andra ord: det borde inte försvinna som det gör. Jag har kollat med flera av mina klasskamrater men ingen av dom verkar kunna komma på någon lösning. Dock har jag alltid varit bra på att komma på problem som ingen har haft eller hört om tidigare.

När jag insåg att jag inte skulle kunna komma på vad det var för fel med koden satte jag mig istället och började skriva kod för att kunna få in mer visuell feedback i spelet (vi har för tillfället inte mycket alls) då detta var en av de sakerna som Markus klagade på under pre-betan. Jag började med att fundera på hur jag skulle kunna lösa det hela och kom fram till att den bästa och simplaste läsningen vore att helt enkelt ändra transparansen på bilden beroende på hur smutsig spelaren/barnen är. Så jag tog och satte mig och gjorde en placehoder sprite (ihop slängd av lita annan art vi hade liggandes) för att kunna testa min kod och se om det skulle kunna gå att göra. det hela var väl inte överdrivet snyggt, men det är ju bara en placehoder, så här blev den iaf:



Mina första försök till transparans ändrande kod var ganska patetiska och misslyckades hårt. Men efter några försök lyckades jag komma på hur jag skulle lyckas göra det hela. Jag har inte lagt in kod för att fixa med barnens transparans, än men det kommer innan det blir måndag och beta =)


Detta var vad jag hade den här veckan, ha de gött.

1 kommentar:

  1. Hej,

    Jag tycker du förklarar bra hur en animation laddas in från en textfil och hur klassen är uppbyggd. Sen när du går in på saker som gått fel så hade det varit bra om du kanske beskrivet exakt vad som gick med fel med inladdningen av animationen, Du nämner att det blev fel vid inläsningen i vectorn men det säger inte så mycket. Fanns det inga andra lösningar du provade eller ska prova?

    När du förklarar om visual feedback så nämner du aldrig vilken typ av visual feedback du gör, Så det skulle varit bra om du nämnt det först. Nu förstod jag visserligen det eftersom jag skrev konceptdokumentet till det här spelet. När du visar exempel bilden så vore det bra om man kunde få se en före och en efter bild med transparens effekten för just nu förstår jag inte vad jag tittar på. En placeholder av smuts?

    Du säger att dina första försök till transparens ändrade kod var ganska patetiska och misslyckades. Vad gjorde du för fel och hur löste du dom? Det hade kanske varit bra om du gått in djupare inom detta.

    Om du kan klistra in bilder på kodsnuttar samtidigt som du beskriver ett problem eller en lösning så blir det lättare att följa med. Något att tänka på till nästa gång kanske?

    SvaraRadera