torsdag 13 mars 2014

Levels och Gui

Denna vecka har jag mestadels suttit och pillat med levels. Vi tyckte att det var hög tid att lägga in detta i och med att betan är nu imorgon. Så det första jag gjorde var att skriva en level klass. Den håller koll på vilken dag och vilken vecka det är, vilket tillsammans utgör levels. Den håller även koll på hur många barn som ska finnas på varje nivå. Efter varje nivå kommer man till uppgraderings skärmen där man ska kunna välja uppgraderingar (vi har inte lagt in några uppgraderingar än, men det kanske kommer någon gång nästa vecka). För tillfället ligger där istället en bild som säger att man ska trycka på C för att komma vidare. Just nu fortsätter spelet även i all oändlighet, vilket vi också ska lägga in så att det tar slut. Eftersom vi redan har funktioner i level klassen kommer detta förmodligen att gå ganska snabbt och smärtfritt.
När jag hade lagt ihop min level klass med allt det andra upptäckte jag en ganska intressant bugg. Så fort man kom till nivå 3 och försökte läsa in den så kraschade spelet. Det tog en liten stund att lista ut vad problemet var eftersom att ”Vector subscript out of range” skulle kunna var vilken som helst av våra 5 vectorer. Jag kom efter en liten stund på att det var en kombination av alla våra vectorer some fick det hela att krascha.

 Vi hade nämligen glömt att tömma dom mellan varje nivå, så att koden fick för sig att storleken på vectorerna var större än 0 och jämförde därför listor utan något i. Detta var ett ganska klantigt misstag av mig, men jag kom ju på vad det var för fel iaf =)
När felet var hittat och återgärdat tog jag mig an uppgiften att implementera våran nya gui: 



Vi tyckte att det var ganska viktigt att få den uppdaterad eftersom vi tils idag hade använt placehoder sprites från google till större delen av våran gui. Detta kan ju ses som mindre optimalt, med upphovsrätt och så. Men förhoppningsvis är det ingen som märker att vi har använt deras bar och bestämmer sig för att stämma en hög med fattiga studenter =p

Förmodligen skulle dom inte kunna lyckas med detta, men man vet ju aldrig riktigt säkert.

Men det var allt som jag hade att skriva om den här veckan, se till att ha det bra nu under dom två sista veckorna av kursen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar